Skärpa, oskärpa och skärpedjup



Idag var jag ute en sväng för jag skulle ta lite bilder till min första uppgift på fotokursen.
Uppgiften var att vi ska ta bilder med olika skärpedjup.

Det är bländaren på kameran som påverkar skärpedjupet, ska du tex ta en porträttbild så vill man oftast ha så mycket skärpa som möjligt på ansiktet och bakgrunden lite suddig för att inte störa. Då ska du ha lågt bländarvärde. Ska du däremot ta en landskapsbild brukar man vilja ha skärpa genom hela bilden och det får man genom att ha ett högt bländarvärde.

Man ser tydligt på bilderna här ovanför att jag har olika skärpedjup. På bilden till vänster har jag bländaren inställd på 5.6 och får därför kort skärpedjup och på bilden till höger är den inställd på 22 och får då långt skärpedjup. Bilden med kort skärpedjup känns inte alls lika rörig.

Från och med nu tar jag bara bilder med manuella inställningar så nu är det bara att glömma alla automatiska inställningar på kameran.

Kommentarer
Postat av: Cilla

Hej Sannie!
Va kul att du har börjat fotografera! Du har ju verkligen öga för bilder det märks! Keep it up! :D
Krame från öjn.

2008-02-22 @ 19:11:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0